Wat is een lastdiagram?

Het lastdiagram is als plaatje of sticker bevestigd op de heftruck en is vooral goed zichtbaar voor de heftruckchauffeur. Maar waar is het lastdiagram voor? De Forklift Driversclub legt dit uit in deze blog.

Makkelijker gezegd dan gedaan
Elke ervaren heftruckbestuurder weet dat het moeilijker is dan het lijkt om een heftruck te beladen en ermee rond te bewegen. Het veilig heffen, verplaatsen en neerzetten van pallets is makkelijker gezegd dan gedaan.

Lastdiagram
Een lastdiagram geeft aan hoeveel hefvermogen de heftruck aankan op verschillende hefhoogtes en lastzwaartepunten. Dit is dus een handig hulpmiddel voor de heftruckchauffeur.

Wat is het lastzwaartepunt?

Waar zit het zwaartepunt?
Het lastzwaartepunt is het punt in het midden van de pallet wanneer het gewicht gelijk over de pallet verdeeld is.

Voorbeeld van het lastzwaartepunt
Stel, je hebt een pallet van 1200 mm diep waar je 2 dozen opzet van precies 600 mm – die allebei 500 kg wegen. Het lastzwaartepunt ligt dan op 600 mm.
Precies in het midden van de pallet. Meestal gebruiken fabrikanten 500 mm of 600 mm als lastzwaartepunt.

Hefvermogen en restcapaciteit

Hefvermogen
Het hefvermogen is een belangrijk onderdeel van het lastdiagram. Maar wat is het verschil tussen het nominale hefvermogen en het werkelijke hefvermogen?

Verschil nominale hefvermogen en werkelijke hefvermogen
Het nominale vermogen is het door de fabrikant vastgestelde gewicht dat de heftruck maximaal kan heffen tot een vastgestelde hoogte. Wanneer de heftruckchauffeur boven die hoogte zou heffen, wordt het restvermogen verlaagd. Het vermogen dat dan overblijft noemen de dan de restcapaciteit.

Invloed van voorzetapparatuur en andere onderdelen
Veel heftrucks bevatten voorzetapparatuur om beter te werken met goederen. Voorbeelden hiervan zijn sideshifts, vorkverstellers, kantelaars of speciale klemmen. Deze hulpmiddelen zorgen ervoor dat het hefvermogen van de heftruck minder wordt. Het hefvermogen wordt minder doordat de apparatuur van heftruck zwaarder wordt en het lastzwaartepunt van de heftruck daardoor verder naar voren komt. Ook de keuze van de mast heeft hier invloed op.

Ben je benieuwd naar hoe je het lastdiagram kan aflezen? Lees dan deel 2 “hoe lees je het lastdiagram” (binnenkort beschikbaar op de website)!