Tornero of Traigo

Verbrander versus elektro – deel 2

In deel 1 van deze miniserie hebben we de voor- en nadelen van elektrisch aangedreven heftrucks en die van verbranders belicht. Deze keer staan we stil bij de chauffeur. Wat merken jullie nu van de keuze voor de ene of de andere energiebron?

De energiebron van je heftruck bepaalt mede hoe krachtig je truck is en hoe lang je ermee aan de slag kunt. Maar de invloed van een accu, of van een diesel-, lpg- of hybride-motor gaat veel verder. Is de energie bijvoorbeeld direct beschikbaar en doet de truck precies wat je vraagt, op het moment dat je dit verwacht? Maakt je truck teveel lawaai, of vind je het juist prettig om de ronkende motor te horen, omdat dit jou het gevoel geeft dat de truck er ook écht voor je is? Ben je snel klaar met het vullen van de tank als deze leeg is, of ben je juist kostbare tijd kwijt aan het rijden van en naar het laadstation en het laden of wisselen van accu’s. Of gaat het laden van de accu juist sneller en makkelijker, omdat je truck is voorzien van een ander soort accu? Het zijn allemaal factoren die meespelen en van invloed zijn op hoe jij je werkdag beleeft.

Natuurlijk geldt ook hier dat smaken verschillen. We vroegen een aantal chauffeurs wat hún voorkeur heeft: verbrander of elektro?

”Voor het echte zware werk, de hele dag door, zijn de diesels toch in het voordeel. Voor het lichtere werk en voor binnen zijn de elektrisch aangedreven trucks geschikter”

”Ik vind diesels het lekkerste rijden, ze hebben een fijne flow. Ik reed 5 jaar lang op een diesel truck en vervoerde hier auto’s mee. Wanneer ik op een heftruck op gas reed merkte ik dat ik de wat zwaardere auto’s niet omhoog kreeg”

”Ik rijd het liefst op een heftruck die gas verbruikt, het gaat allemaal wat minder schokkerig en dat vond ik prettig tijdens mijn werkzaamheden.”

Je merkt het: zoveel mensen, zoveel smaken. En over smaak valt nou eenmaal niet te twisten. Welke energiebron heeft jouw voorkeur? Laat het ons weten via een van onze social media kanalen.