Traigo versus Tornero

Verbrander versus elektro – deel 1

Verbrandingsheftrucks waren jarenlang wereldwijd het meest populair. De laatste jaren hebben elektrisch aangedreven heftrucks, zeker in Europa, echter flink terrein gewonnen. Beide energiebronnen hebben voor- en nadelen. De Forklift Driversclub zet ze op een rij.

Elke vorkheftruck heeft een mast, een lastopnamemiddel (meestal een vork) en een bestuurdersplek. Toch is de ene heftruck de andere niet. Er zijn wel degelijk verschillen: het bedieningsconcept, de afmetingen, de hefhoogte, en ga zo maar door. Het totaalplaatje bepaalt uiteindelijk de ergonomie en het gebruiksgemak, de productiviteit en het energieverbruik. De energiebron speelt hierbij een belangrijke rol. Grofweg onderscheiden we op dit vlak twee type trucks; verbranders en elektrisch aangedreven heftrucks.

Heftrucks met verbrandingsmotor
Verbrandingstrucks kunnen worden onderverdeeld in drie categorieën: diesel-, lpg- en hybride-trucks.
Hét grote voordeel van verbranders is dat ze vrijwel continu inzetbaar zijn. Er hoeft immers geen accu te worden geladen of gewisseld. Het vullen of wisselen van de tank volstaat en is in een handomdraai gebeurd. Bovendien zijn verbranders enorm krachtig. Ook daardoor zijn ze nog steeds favoriet voor menig bedrijf en chauffeur.

Een ander voordeel is de relatief lage aanschafwaarde van de truck. Hier staan overigens wel iets hogere onderhoudskosten tegenover. En dat is niet het enige minpunt. Verbranders produceren meer geluid dan elektrotrucks en stoten bovendien schadelijke emissies uit. Het is niet voor niets dat er beperkingen gelden voor de inzet van dieseltrucks. De opkomst van de hybride heftruck is juist weer positief voor het imago van de verbrander.

Elektrische heftrucks
Elektrisch aangedreven trucks zijn voorzien van een accu, die de truck voorziet van energie. Jarenlang was de keuze simpel: loodzuur of loodzuur. Iets anders was er simpelweg niet. De laatste jaren introduceerden steeds meer fabrikanten echter ook alternatieve elektrische energiebronnen, zoals de lithium-ion accu.

Voor alle elektrisch aangedreven trucks geldt dat ze geen schadelijke emissies kennen en dus schoner zijn dan een verbrander. Ook zijn ze stiller. Wel zijn er extra investeringen nodig. Uiteraard in de accu, maar ook in de bijbehorende lader. De capaciteit van de accu kan eenvoudig op de inzetbehoefte worden afgestemd. Maar hoe groot de batterijcapaciteit ook is, er komt altijd een moment waarop de accu opnieuw opgeladen moet worden. Afhankelijk van de hoeveelheid trucks en accu’s is hiervoor een speciaal acculaadstation nodig, dat aan strenge wettelijke verplichtingen moet voldoen. Als er geen tijd is om te wachten tot de loodzuurbatterijen weer geladen zijn, bijvoorbeeld in een volcontinu-inzet, kan er worden gekozen voor extra wisselaccu’s.

Lithium-ion accu’s kunnen probleemloos tussentijds worden geladen. Ook als is dat maar voor een paar minuutjes tijdens de koffiepauze. De accu’s zijn bovendien onderhoudsvrij en er komen geen gassen vrij tijdens het laden. Een speciaal laadstation is dan ook niet nodig.

Wat vinden onze leden?
Tot slot vroegen we onze leden een aantal weken geleden waar hun voorkeur naar uitgaat: verbrander of elektrisch aangedreven heftrucks. Hieruit bleek dat 80 procent liever op een elektrisch aangedreven heftruck rijdt en slechts 20 procent liever op een verbrandende heftruck rijdt.