Pieken tijdens piekperiodes

Pieken tijdens piekperiodes

Piekperiodes lijken in de logistiek soms eerder regel dan uitzondering. In de levensmiddelenbranche, maar ook bij webshops en in de detailhandel; overal komen ze wel voor. Wat betekenen die pieken voor jou, als heftruckchauffeur? En hoe zorg je dat de veiligheid niet in gevaar komt? De Forklift Driversclub zocht het uit.

Als heftruckchauffeur in de levensmiddelenbranche of detailhandel krijg je er vrijwel ongetwijfeld mee te maken: piekperiodes. Ze zijn er in allerlei vormen. Terugkerende seizoenspieken, bijvoorbeeld voorafgaand aan Kerstmis, Pasen of Black Friday zijn gemakkelijk te voorspellen. Onverwachte pieken zorgen eerder voor problemen. Zo kan een hittegolf leiden tot een run op ventilatoren of zwembaden. Het coronavirus leidde eerder nog tot extreme pieken voor supermarkten en topdrukte voor menig webshop. De pieken hebben één ding gemeen: ze hebben een enorme impact op de logistieke operatie en dus ook op jouw werk.

Goede start
Het meest voor de hand liggende gevolg is dat er harder en meer moet worden gewerkt om aan de toegenomen vraag te voldoen. Vaak zullen er overuren worden gedraaid. Ook kan het zijn dat er extra (uitzend)krachten op de vloer zijn.
Een goede ploegstart is dan belangrijker dan ooit. Het lijkt misschien aantrekkelijk om meteen aan de slag te gaan, maar juist in drukke tijden is het essentieel dat alle neuzen dezelfde kant op staan. Hetzelfde geldt voor het inwerken van nieuwe (tijdelijke) krachten. Als hiervoor onvoldoende tijd wordt genomen, dan neemt de kans op ongevallen en schades toe.

Structuur zorgt voor veiligheid
Duidelijke afspraken zorgen voor structuur. En die is onmisbaar om de veiligheid te waarborgen. Houd elkaar scherp en let extra goed op. Een ongeluk is, zeker in de drukte en de hectiek van een piekperiode, zo gebeurd. Het kan handig zijn om de afspraken en werkinstructies in meerdere talen, of duidelijke afbeeldingen op strategische punten in het magazijn en in de kantine op te hangen.
Laat je niet gek maken door de hectiek en wijk niet af van gemaakte afspraken. Wijk ook niet af van dagelijkse dingen, zoals het opruimen van afval en het schoonhouden van de werkvloer.

Meer van hetzelfde
Om de extra goederenstromen te kunnen handlen, kunnen extra (huur)trucks nodig zijn. Ook voor deze trucks geldt dat structuur de veiligheid ten goede komt. Eenzelfde type heftruck met een ander bedieningsconcept vraagt gewenning. Ook bij vaste chauffeurs. De kans op fouten neemt dan toe. Bespreek dit met je leidinggevende en probeer de vloot uit te breiden met trucks die hetzelfde bedieningsconcept hebben als de vaste trucks. Juist vanwege de toegenomen drukte op de werkvloer zijn BlueSpot of RedSpot veiligheidslampen ook op de extra trucks meer dan ooit welkom. Ze verbeteren de zichtbaarheid in de toch al drukke(re) werkomgeving. Lees hier meer over BlueSpot en RedSpot veiligheidslampen

Zoek tot slot, ondanks de extra werklast en drukte ook tijdens piekperiodes, voldoende afleiding. Als je ontspannen aan de slag kunt, blijf je beter geconcentreerd en maak je minder fouten. Bovendien verhoogt een beetje ontspanning de sfeer. En alleen met de juiste werksfeer kun je ook écht pieken tijdens de piek.