vlootbeheersysteem

Mobiele adviseur rijdt met chauffeur mee

Meten is weten. Ook als het de inzet van hef- en magazijntrucks betreft. Vlootbeheersystemen, zoals Toyota I_Site, maken de inzet van de trucks en de daarbij behorende kosten inzichtelijk. Bovendien helpen ze de veiligheid op de vloer te verhogen. Zo profiteer ook jij, als chauffeur, hiervan.

Ieder jaar opnieuw verschijnen er schokkende cijfers over het aantal schades en ongevallen in magazijnen. Vaak met ernstig letsel tot gevolg, soms zelfs met dodelijke afloop. De financiële consequenties – als gevolg van schade aan goederen, trucks of gebouw – lopen in de miljoenen. Niet voor niets kiezen werkgevers er steeds vaker voor om hef- en magazijntrucks uit te rusten met een extra kastje. Dit kastje is onderdeel van een vlootbeheersysteem, dat de inzet van de trucks inzichtelijk maakt.

De ‘black box’ op de truck is behoorlijk intelligent en registreert alles wat er met de truck gebeurt. Van chauffeursgegevens tot rij- en heftijden en van schokken tot aanrijdingen. Dankzij het kastje wordt de truck een soort database op wielen. Een mobiele adviseur, die onveilige situaties blootlegt en zo jou én je werkgever helpt de veiligheid op de werkvloer te verhogen.

Persoonlijke toegang

Het vlootbeheersysteem regelt onder andere de toegang tot de truck. En dat is geen overbodige luxe. Een groot deel van de ongevallen heeft namelijk te maken met onvakkundig of slordig gebruik van hef- of magazijntrucks. Dankzij de toegangscontrole wordt onbevoegd gebruik van de truck voorkomen. Als chauffeur log je in met een persoonlijke toegangscode of met je bedrijfspas. Alleen als je toegang hebt tot de betreffende truck, kun je er vervolgens mee aan de slag. Daarbij kunnen de parameters van de truck automatisch worden ingesteld op jouw persoonlijke voorkeuren. Er kan zelfs onderscheid worden gemaakt tussen de gewenste rijsnelheid bij het vooruit rijden en die tijdens het achteruit rijden. Of tussen de hefsnelheid voor belast en voor onbelast heffen.

Geen ergernissen meer als gevolg van zoekgeraakte sleuteltjes, of trucks die even zijn ‘geleend’ door collega’s van een andere afdeling, omdat zij geen zin hadden om hun eigen truck aan de lader te zetten. En nog veel belangrijker: geen onbevoegde, niet-gecertificeerde chauffeurs meer.

Kans op schade fors lager

Daarnaast is het mogelijk om het systeem uit te breiden met een elektronische aanvangscontrole. Tijdens deze controle doorloop je als chauffeur een checklist op het display van de truck, voordat deze wordt vrijgegeven voor gebruik. Wanneer jij aangeeft dat de truck onveilig is voor gebruik, werkt hij alleen maar in een veiligheidsmodus.

De kans op schade en gevaarlijke situaties voor jou en je collega’s neemt dankzij de mobiele adviseur flink af. Daarnaast helpt het vlootbeheersysteem risicolocaties in het magazijn te identificeren. Wanneer er op een kruising bijvoorbeeld vaker dan elders (bijna) ongelukken zijn, wordt dit dankzij het systeem inzichtelijk en kan de situatie worden aangepast. Met behulp van schokregistratie komen ook gevaarlijke oneffenheden in de vloer aan het licht. Door die oneffenheden weg te halen, krijgen zowel de trucks als de chauffeur minder schokken en wordt de werkvloer weer een stukje veiliger.

En mocht er onverhoopt tóch iets fout gaan (waar gewerkt wordt, worden immers fouten gemaakt), dan ligt de dader niet, zoals voorheen, op het kerkhof. De mobiele adviseur weet precies welke chauffeur wanneer op welke truck rijdt. En dus ook wie eventuele schades rijdt. De praktijk leert, dat hierdoor meer bewust en veiliger wordt gereden en dat schades eerder worden gemeld én verholpen.