Rij met gevoel, maar vooral met verstand

Al jaren bewijzen de deelnemers aan het Nederlands Kampioenschap Intern Transport, kortweg NKIT, dat veilig werken met hef- en magazijntruck vakmanschap vergt. Een echte vakman (of vrouw) doet het werk in één keer goed en beperkt daarbij de kans op schade tot een absoluut minimum.

 

De Forklift Driversclub vroeg winnaar Ramon Leemeijer en beste nieuwkomer, Sonia Zopfi, naar hun geheim.

Op zaterdag 13 juni werd bij CEVA Logistics in Oud-Gastel de 19de editie van het Nederlands Kampioenschap Intern Transport (NKIT) verreden. In een zinderende eindstrijd hield Ramon Leemeijer zesvoudig kampioen Jan Boverhof nét achter zich. Beide chauffeurs kregen op de zes af te leggen parcoursen in totaal slechts zes strafpunten. “Alleen had ik voor die zes opdrachten net iets minder tijd nodig dan Jan”, kijkt de kampioen opgelucht en tevreden terug.

Heftruckrijden als kunst
Leemeijer, tijdens de vorige editie van het veiligheidskampioenschap al knap vierde, is zijn vak door de jaren heen naar eigen zeggen als een kunst gaan zien. “En waar kun je dat beter tonen dan op een kampioenschap?”, vervolgt hij. “Het niveau ligt altijd heel hoog op het NKIT, zeker in de top 25. Je kunt je serieus meten aan de beste heftruckchauffeurs van Nederland.”
Dat hij het komend jaar zélf de ‘Beste heftruckchauffeur van Nederland’ is, had de kersverse kampioen op voorhand niet verwacht. Leemeijer: “Ik verwachtte en hoopte wel dat ik in de top 10 zou eindigen, maar je weet nooit wat er allemaal gebeurt en welke opdrachten je moet uitvoeren.”

Cruciale tip
Die opdrachten waren volgens hem ook dit jaar weer zeer uitdagend en praktijkecht. “Ook in mijn werk moet ik ook regelmatig met lange lasten, tot wel 10 meter, indraaien, met de pallettruck door smalle gangen en met een 3-tons heftruck tussen de productie door kruipen. Dan is het belangrijk om je koppie erbij te houden”, stelt hij. “Als dat lukt, is dit werk in één woord fantastisch.”
Voor zijn collega-chauffeurs heeft de veiligste heftruckchauffeur van Nederland één cruciale tip: “Zorg dat het rijden geen automatisme wordt. Rij met je gevoel, maar vooral met je verstand!”

Beste nieuwkomer
Sonia Zopfi, beste nieuwkomer tijdens het afgelopen NKIT, is het daarmee eens. “Als je dit werk goed wilt doen, mag je nooit in de stress schieten of zenuwachtig raken”, voegt ze toe. De heftruckchauffeur van Hollister Services eindigde op een knappe 14de plek en liet daarmee heel wat ervaren NKIT-rijders achter zich.
Rijden is Zopfi’s passie; zowel op de reachtruck als in auto’s. Haar man, ook reachtruckchauffeur, heeft haar gemotiveerd om dit werk ook te gaan doen. “En daar heb ik geen moment spijt van gehad”, lacht ze.

Machogedrag
Zopfi doet haar werk met veel plezier en – afgaande op haar prestaties tijdens het NKIT – beter dan veel mannelijke collega’s. Op de vraag of het werk voor vrouwen anders is dan voor mannen antwoordt ze resoluut: “Vrouwen werken geconcentreerder en nauwkeuriger. Zij willen dat alles recht en netjes, zonder schade wordt weggezet. Mannen vertonen meer machogedrag. Voor hen is tijd vaak belangrijker.”