In de ban van de halo-ring
Denkbeeldige ring voorkomt aanrijdingen
Een denkbeeldige ring om hef- en magazijntrucks, verkleint het risico op aanrijdingen tussen trucks en voetgangers. Zo’n ring wordt een ‘halo-ring’ genoemd en kan op verschillende manieren worden gecreëerd.
Elk jaar weer worden er bij de Inspectie SZW duizenden arbeidsongevallen gemeld. Het is slechts het topje van de ijsberg, aangezien dit alleen die incidenten betreft waarvoor een meldingsplicht geldt. Van de ongevallen waarbij een voertuig is betrokken, staat de heftruck met afstand aan kop. Twee van de belangrijkste boosdoeners zijn het ontbreken van (audio)visueel contact en een verkeerde positie van voetgangers. Met de ‘halo-regel’ kan een hoop ellende worden voorkomen.
Denkbeeldige veiligheidsring
De halo-regel is vernoemd naar een kring die soms om de maan of de zon is te zien. Bij hef- en magazijntrucks gaat het om een denkbeeldige veiligheidsring. Zo’n virtuele ring kan op verschillende manieren worden gecreëerd. Bijvoorbeeld door elke truck te voorzien van een duidelijke halo-sticker, zoals bij Neovia Logistics, voormalig winnaar van de Prijs Veiligste Magazijn. De sticker geeft even simpel als doeltreffend, met een rode cirkel om de truck, aan dat er een onveilige zone is waarin je als voetganger niet moet komen. Ook niet als je even met de chauffeur van de truck wilt praten. Gebeurt dit toch, dan moet de chauffeur langzamer rijden of zelfs stoppen.
Aandacht essentieel
Bij gebruik van zo’n sticker is het van belang dat zowel voetgangers als chauffeurs herhaaldelijk op de halo-regel worden gewezen. Dat kan, zoals bij Neovia Logistics, door in het hele bedrijf ‘Denk aan de Halo-regel’-posters op te hangen en op beeldschermen te laten rouleren. Zo wordt immers een hoger veiligheidsbewustzijn gecreëerd in alle lagen van de organisatie.
Actief waarschuwen
Een andere manier om een veiligheidsring rondom de truck te creëren, is door gebruik te maken van moderne technologieën. Zo’n oplossing is weliswaar prijziger, maar biedt voor die meerprijs ook extra voordelen. Slimme systemen attenderen voetgangers en chauffeurs bijvoorbeeld actief op mogelijk gevaar. Er ontstaat dan als het ware een onzichtbaar schild, dat chauffeurs én voetgangers waarschuwt.
Zodra een voetganger binnen de gevarenzone rondom de truck komt, worden voetganger en chauffeur gewaarschuwd. Dat kan met geluid (akoestisch) of met behulp van lampjes (visueel). Het systeem kan zelfs ingrijpen op de besturing van de truck. Bijvoorbeeld door de rijsnelheid te reduceren, een zwaailamp te activeren, of de radio in de cabine uit te zetten.