Camera houdt oogje in het zeil

Vaak is het lastig om te zien of de vork op acht of negen meter hoogte goed voor de pallet is aangekomen. Camerasystemen zijn onvermoeibaar en houden altijd een oogje in het zeil. 

Als pallets op grotere hoogte worden in- of uitgeslagen, is het vaak lastig om te zien of de vork goed voor de pallet zit. Is dat niet het geval, dan kunnen de gevolgen dramatisch zijn. Naast schade aan goederen kan immers ook schade worden veroorzaakt aan stellingen.

In feite loopt iedereen die zich in de buurt bevindt gevaar. Bovendien is dat getuur naar boven niet echt lekker voor je nek, schouders en rug. Er zijn weliswaar oplossingen in de markt die fysieke klachten tegengaan, zoals een stoel of zelfs een cabine die naar achteren kantelt zodra de vork boven een bepaalde hoogte komt. Maar de hoogte blijft hoog. En het turen blijft lastig.

Hulpmiddelen
Om meer zekerheid te bieden over de juiste hefhoogte, worden sommige trucks uitgevoerd met hoogtekiezers. De vork heft dan naar een vooraf ingestelde voorkeurshoogte. Andere trucks worden voorzien van hefhoogte-indicatoren. Dat kan een simpel streepje of pijltje op de mast zijn. Maar ook een helder display, waarop de hefhoogte wordt afgelezen.
Als chauffeur weet je dan hoe hoog de vork zit. Maar het blijft de vraag of je er zeker van kunt zijn dat de vorkpunten goed voor de insteekopeningen van de pallet zijn aangekomen. 

Meer zekerheid
Camera’s bieden in dit soort situaties veel meer zekerheid. Een monitor in de cabine geeft exact aan of de vork goed boven de ligger en recht voor de insteekopeningen van de pallet is aangekomen. Bij sommige systemen is het zelfs mogelijk om in te zoomen.
Meestal wordt de camera gemonteerd aan de binnenzijde van één van de lepels. Hij kan echter ook aan het vorkenbord worden gemonteerd. In dat geval heb je als chauffeur een beter zicht op het stellingvak. Dit is bijvoorbeeld handig als er wordt gewerkt met tele-reachvorken.

Zwart-wit of kleur?
Een (goedkopere) zwart-wit monitor biedt vaak al genoeg zekerheid. Maar in sommige situaties zijn kleurenmonitor absoluut handiger, omdat ze simpelweg beter onderscheid maken tussen stelling, pallet en lading. Ook de afmeting van de monitor speelt een rol. Een bredere monitor biedt een breder zichtveld en een realistischer beeld.

Aanrijdingen voorkomen
Camera’s zijn overigens niet alleen handig als er op grote hoogte wordt gewerkt, terwijl je als chauffeur beneden blijft. Ook bij de grotere combitrucks en orderverzameltrucks, waar je als chauffeur mee omhoog gaat, is het niet altijd even makkelijk om goed zicht te houden. In de vorkrichting heb je altijd wel goed zicht. Maar moet je de andere kant op, dan is het vaak een ander verhaal. Een paar extra ogen helpen dan aanrijdingen te voorkomen.