Tip servicemonteur: Vergeet de batterij niet

Dagelijks zijn honderden servicemonteurs van verschillende leveranciers op pad om een vlekkeloze inzet van hef- en magazijntrucks te waarborgen. Hun ervaringen zijn absoluut nuttig bij het voorkomen van storingen en stilstand. Dennis Gruis is zo’n servicemonteur.

Als servicemonteur is Dennis Gruis al bijna 15 jaar actief in de intern transportwereld, waarvan de laatste acht jaar bij Toyota Material Handling Nederland. De 45-jarige monteur, woonachtig op de grens tussen Groningen en Friesland, heeft de noordelijke drie provincies als werkgebied. 

Dennis beschikt over de kennis en kunde om zowel elektrische trucks als verbrandingstrucks te onderhouden. Hij schat in gemiddeld wekelijks ongeveer 10 trucks te onderhouden. “Dat varieert van de allerkleinste pallettruck, de Minimover LWE130, tot een 8,5-tons elektrische vorkheftruck, of de VCE150 combitruck.” Daarbij is het voor de servicemonteur keer op keer de uitdaging om stilstand tot een minimum te beperken. “Ook is het een soort sport geworden om de urenstand zo hoog mogelijk te krijgen voordat de truck aan vervanging toe is”, vult Dennis aan.

Rol voor gebruiker

Dat ook de gebruiker een rol speelt bij het voorkomen van storingen en het minimaliseren van stilstand, staat voor hem als een paal boven water. “Dat kunnen kleine dingen zijn, zoals opstartfouten. Als de chauffeur te vroeg het acceleratie- of rempedaal intrapt, komt de truck niet door de veiligheidscontrole. Het display geeft dan een foutmelding”, legt de servicemonteur uit.

De servicebus van Dennis herken je aan vlaggetjes van Groningen & Friesland Van groot tot klein: Dennis onderhoudt alle mogelijke magazijn- of heftrucks 

Ook kwetsbare onderdelen, zoals de hydrauliekslang en stuurmotorkabel door de mast – voor het aansturen van bijvoorbeeld de sideshift of de neigcilinder – verdienen aandacht. Evenals de netheid in het magazijn. “Want afval en vuil veroorzaken ook regelmatig problemen”, aldus Dennis. “Ik ben wel eens bij een klant geweest om een dikke spijker en een stuk hout onder het acceleratiepedaal vandaan te halen. Een pre-check voor aanvang van de werkzaamheden kan erger voorkomen.”

Vergeet de batterij niet

Wat de monteur nog steeds verbaast, is dat de batterij vaak vergeten wordt. “Een vieze bovenkant van de batterijdeksels kan zwerfstromen veroorzaken. Er kan dan een elektrische spanning op het chassis komen, waardoor storingen ontstaan, of de batterij leeg raakt. In het ergste geval kan zelfs de elektronica defect gaan. Dan staat niet alleen de truck stil, maar volgt ook nog een hoge rekening”, stelt de monteur. “Neem maar eens een multimeter, zet de meetpennen op de kunststof batterijdeksel en meet gewoon een keer de spanning.”

Dennis adviseert om de batterij een keer per maand in te spuiten met accureiniger en af te nemen. “Een kleine moeite, maar een groot plezier”, vindt hij. “Verder is het aan te raden om regelmatig de truck met perslucht schoon te blazen. Stof kan namelijk leiden tot slechte koeling van de elektronica, die dan oververhit kan raken.”