Inzicht in zicht

Goed zicht is cruciaal voor een veilige werkomgeving. De keuze voor de mast speelt hierbij een belangrijke rol. De Forklift Driversclub zet twee verschillende mastconcepten naast elkaar. Goed zicht is cruciaal voor een veilige werkomgeving. De keuze voor de mast speelt hierbij een belangrijke rol. De Forklift Driversclub zet twee verschillende mastconcepten naast elkaar.
 
Slecht zicht op de last en de werkomgeving is vervelend, maar kan bovendien leiden tot onveilige situaties. Ook loop je als hef- of reachtruckchauffeur grotere kans op rug- of nekklachten, omdat je tijdens je werk vaker een onnatuurlijke houding aanneemt. De juiste mast voor het juiste werk helpt het zicht te verbeteren en ellende te voorkomen.
 
Slank maar solide
Om veilig te kunnen werken, moet de mast uiteraard stabiel zijn. En natuurlijk sterk genoeg om de zware lasten op te heffen. Maar dat betekent niet dat de mast dan maar zo solide en dik mogelijk geconstrueerd kan worden. Immers ook het zicht voor de chauffeur beïnvloedt de veiligheid op de werkvloer. Hoe slanker de mast, hoe beter het zicht. Daarbij spreekt het voor zich dat er geen concessies kunnen en mogen worden gedaan aan de stabiliteit en sterkte.
 
Dode hoek
Maar hoe slank de mastprofielen ook zijn, een dode hoek houd je altijd, als gevolg van onder andere het vorkenbord.
Die dode hoek is meestal het kleinst op een truck met een slank vorkenbord dat zoveel mogelijk doorzicht biedt. Vaak vergroot de side shift de dode hoek, maar biedt hij meer gemak bij het precisiewerk om de lasten te positioneren. 
 
Vrije heffing
Om de bouwhoogte van de mast te beperken, maar toch voldoende vrije heffing over te houden om in een container of vrachtwagen te werken, voorzien fabrikanten hun mast van een vrije hefcilinder. Tot nog niet zo lang geleden was er weinig andere keuze dan een centrale hefcilinder, midden tussen de mastdelen.
 
De centrale hefcilinder wordt – vanwege het goede zicht op de vorkpunten – aanbevolen voor inzetsituaties waarin veel pallets opgepakt worden. Als er vaak en veel vooruit wordt gereden, bijvoorbeeld bij de op- en overslag, of bij het leegrijden van productieafdelingen, blokkeert die centrale hefcilinder echter het zicht tijdens het rijden. Daarom zijn er ook masten met twee, uit elkaar geplaatste cilinders voor de vrije heffing.