Hydrostatisch vs. hydrodynamisch

De ene truck is de ander niet. Elke heftruck is immers ontwikkeld voor een specifieke inzet. Die inzet bepaalt dan ook vaak de keuze. Zo is het ook bij de keuze tussen hydrostatisch of hydrodynamisch aangedreven vorkheftrucks. Twee sterk verschillende aandrijfconcepten.

Eerder dit jaar presenteerde Toyota Material Handling de nieuwe Tonero HST. De vorkheftruck is dankzij de hydrostatische aandrijving geknipt voor een krachtige inzet onder zware omstandigheden. Maar wat zijn dan precies die voordelen van een hydrostaat? En in welk opzicht verschilt de hydrostatische aandrijving eigenlijk van een hydrodynamische aandrijving? De Forklift Driversclub vat het voor je samen.

Hydrostatische aandrijving heftruck

[[{“type”:”media”,”view_mode”:”media_large”,”fid”:”839″,”attributes”:{“alt”:””,”class”:”media-image”,”style”:”width: 214px; height: 320px; float: right; margin: 2px 3px;”,”typeof”:”foaf:Image”}}]]Bij een hydrostaat drijft de motor een pomp aan, die olie op druk brengt. Door het acceleratiepedaal in te drukken, wordt de olie naar de wielen gestuurd. Die wielen hebben op hun beurt ook een oliepomp-achtige motor. De olie brengt die motor in beweging en daardoor ga je rijden.

Via het acceleratiepedaal regel je de oliestroom. Zodra je minder gas geeft neemt de oliestroom af, en remt de truck automatisch. Hij hangt als het ware aan de oliestroom – en daarmee aan jouw gaspedaal. Zo kun je tevens inchen en op de millimeter nauwkeurig werken.

De olie-aandrijving maakt de truck ideaal voor zogeheten ‘kortcyclisch’ transport; waarbij de rijafstanden relatief kort zijn en er vaak van rijrichting wordt gewisseld. Het laden en lossen van een vrachtwagen of container, bijvoorbeeld.

De oliestroom maakt een differentieel en andere mechanische transmissie-onderdelen overbodig. En dat scheelt natuurlijk onderhoudskosten. Ook een aparte rem is niet nodig, al zit er wel een rempedaal op zo’n truck, maar deze werkt op de oliestroom.

Om de voordelen maximaal te benutten, worden de meeste hydrostatisch aangedreven vorkheftrucks voorzien van het twee-pedalen-systeem. Met twee aan elkaar gekoppelde acceleratiepedalen (één voor vooruit en één voor achteruit) maakt dit systeem een supersnelle wisseling van rijrichting mogelijk. Zonder schade te veroorzaken aan de transmissie, want die is er simpelweg niet. Ook de traditionele handgeschakelde rijrichting is leverbaar.

Vorkheftruck met hydrodynamische aandrijving

Hydrodynamisch aangedreven vorkheftrucks hebben geen gesloten kringloop van olie die helemaal tot de wielen komt. De draaiende beweging van de motor wordt onderbroken door de zogeheten koppelomvormer. In die koppelomvormer regelen een pompwiel en een schoepenwiel (turbine) samen de oliestroom. Geef je gas dan gaat het pompwiel sneller draaien en neemt de oliedruk op de schoepen toe, waardoor deze ook gaan draaien. Die beweging wordt overgedragen naar een automatische versnellingsbak waarmee je de rijrichting of neutraal stand kiest. Zodra je stopt met gasgeven verlaag je het toerental van het pompwiel en neemt de oliedruk op het schoepenwiel af. Het gevolg: de truck rolt soepel uit. Mede daardoor is een koppelomvormer eenvoudig te bedienen.

Hydrodynamisch aangedreven trucks kenmerken zich verder door een soepele, maar robuuste rijstijl. Ze zijn ideaal voor een inzet bij middelhoge en hoge rijsnelheden over langere afstanden. Bandenslijtage blijft dan ook beperkt.