Instapmodel zeker niet kaal
Niet elke intern transportinzet is even intensief en veeleisend. Precies om die reden ontwikkelde Toyota Material Handling de BT Reflex Basic. Een scherp geprijsd basismodel reachtruck voor de minder intensieve inzet. “Het instapmodel bewijst dat ‘basic’ zeker niet hetzelfde is als ‘kaal’”, stelt Theo Egberts van het onafhankelijke Andersom Testing uit Wehl. In opdracht van de Forklift Driversclub voelde Egberts de nieuwkomer in de reachtrucklijn aan de tand.
“Bij het opstappen, is eigenlijk amper merkbaar dat de BT Reflex Basic een eenvoudige truck is. Hij biedt dezelfde look-and-feel en je moet goed kijken wat er nu wezenlijk anders is. Dat is vooral de eenvoudigere constructie van het dak en de mast. Voor de rest is het een typische BT-truck, vergelijkbaar met de Reflex-serie RRE”, stelt Egberts. “De basic truck heeft daarnaast lichtere motoren en dat zien we terug in de prestaties.”
Uit de testen blijkt dat de prestaties van het basismodel inderdaad anders zijn dan die van de Reflex RRE. De nieuwkomer is 18 procent minder productief dan de standaard Reflex. Daar staat tegenover dat het instapmodel 8 tot 12 procent zuiniger is, zo blijkt uit de testgegevens. “Logisch, want die twee factoren hebben altijd invloed op elkaar”, weet de tester. “De lagere productiviteit lijkt mij geen probleem. omdat de prestaties passen bij de inzetbehoefte. Het basismodel is immers bedoeld voor de minder intensieve inzet.”
De nieuwe Basic-lijn is volgens Egberts verder stil, vertoont een soepel rijgedrag, en is makkelijk te bedienen. Zoals bij vrijwel elke truck zijn er volgens hem uiteraard ook verbeterpunten. “Ik mis het papiervak van de Reflex RRE. De eenvoudigere constructie van de mast is hoorbaar en een andere stoel dan op de testtruck zat zou het werk nog plezieriger maken. Maar over de gehele linie is de Reflex Basic een prima truck, die precies doet waarvoor hij is ontwikkeld.”