Alles in de hand met juiste mastbediening

Masthendels zijn onmisbaar op vrijwel elke truck met een heffunctie. Maar welke soorten zijn er eigenlijk allemaal? Wat zijn de verschillen in bediening? En is er eigenlijk een ideale keuze? De Forklift Driversclub zet het voor je op een rij.

Voor het bedienen van de mastfuncties van een heftruck was er jarenlang geen andere keuze dan de hendel waarmee je direct het ventielblok bedient, dat de hydrauliekolie verdeelt naar de diverse functies van de mast (heffen, neigen, sideshift, etc.).
 
De nauwkeurigheid van het regelen van de oliestroom was op zich prima. Maar de hendels hadden een nadeel”, weet Jos de Wildt, productspecialist bij Toyota Material Handling. “Ze stonden meestal ver weg, waardoor je als chauffeur flinke armbewegingen moest maken. Bovendien was het gelijktijdig bedienen van bijvoorbeeld de hef- én neigfunctie niet altijd mogelijk.”
 
Ergonomie en efficiency

[[{“type”:”media”,”view_mode”:”media_large”,”fid”:”869″,”attributes”:{“alt”:”Joystick”,”class”:”media-image”,”height”:”125″,”style”:”width: 150px; height: 125px; float: right; margin-left: 5px; margin-right: 5px;”,”typeof”:”foaf:Image”,”width”:”150″}}]]

Tegenwoordig speelt ergonomie echter een veel grotere rol. Heftruckfabrikanten hebben daar op ingespeeld en mastbedieningsconcepten ontwikkeld die het combineren van mastfuncties veel makkelijker en efficiënter maken.
 
“In de meest ideale situatie, hoef je je arm maar zo min mogelijk te strekken en slechts minimale bewegingen te maken”, vervolgt De Wildt. Dat is het geval als de mastbediening direct rechts naast de stoel is gepositioneerd, liefst geïntegreerd in een armleuning. De Wildt: “Als de hydrauliekventielen dan ook nog eens via een elektrische verbinding worden bediend – en dus niet rechtstreeks – vraagt dit van de chauffeur minder kracht. Gecombineerd met de juiste software is ook de reactie, en dus de fijngevoeligheid van de bediening prima.”
 
Persoonlijke keuze
[[{“type”:”media”,”view_mode”:”media_large”,”fid”:”870″,”attributes”:{“alt”:”Kruishendels”,”class”:”media-image”,”height”:”125″,”style”:”width: 150px; height: 125px; float: right; margin-left: 5px; margin-right: 5px;”,”typeof”:”foaf:Image”,”width”:”150″}}]]
 
Dat laatste is het geval bij de elektrisch-hydraulische hendel, die fijngevoelig en millimeter-
nauwkeurig positioneren mogelijk maakt. Logisch dus, dat de minihendels, of vingertip bediening, en de kruishendels de afgelopen jaren een flinke opmars hebben doorgemaakt.
Toch is het te kort door de bocht om te stellen dat die minihendel dan ook meteen de ideale mastbediening is. De keuze voor de juiste hendel op een truck is en blijft een heel persoonlijke, en hangt ook af van de inzetomstandigheden. Sommige chauffeurs zweren bij de joystick. Anderen verafschuwen hem. Er zijn ook chauffeurs die bewust kiezen voor conventionele hendels.
 
 
[[{“type”:”media”,”view_mode”:”media_large”,”fid”:”868″,”attributes”:{“alt”:””,”class”:”media-image”,”height”:”125″,”typeof”:”foaf:Image”,”width”:”150″}}]]   [[{“type”:”media”,”view_mode”:”media_large”,”fid”:”871″,”attributes”:{“alt”:””,”class”:”media-image”,”height”:”125″,”typeof”:”foaf:Image”,”width”:”150″}}]]    [[{“type”:”media”,”view_mode”:”media_large”,”fid”:”872″,”attributes”:{“alt”:””,”class”:”media-image”,”height”:”125″,”typeof”:”foaf:Image”,”width”:”150″}}]]