Voorkom achterovervallende lading

Het is weer tijd om een van de SAS functie van dichtbij te bekijken. We hebben al stilgestaan bij de rol van een van de allerbekendste onderdelen van SAS, de achterasstabilisator. Ook hebben we het gehad over de functie van snelheidsreductie in bochten en de voorwaartse neighoekbeperking. Nu geven we hier een logisch vervolg aan en gaat het over de functie van achterwaartse neigsnelheidsbeperking.

Wat is het?
Toyota’s SAS heeft drie actieve mastfuncties: de voorwaartse neighoekbeperking, de automatische vorkhorizontaakstelling en de achterwaartse neigsnelheidsbeperking.

De achterwaartse neigsnelheidsbeperking is standaard aanwezig op alle Toyota-vorkheftrucks. Het principe van deze functie is dat als de mast naar achteren neigt, de kans bestaat dat de last onstabiel wordt. Zeker als je dit met een hoge snelheid uitvoert. De last, bijvoorbeeld een hoog beladen pallet van ca. 1,5 meter kan er dan afvallen, met alle gevolgen van dien. De achterwaartse neigsnelheidsbeperking controleert, op basis van hefhoogte en gewicht, de veilige en dus toegestane snelheid. Staat de pallet op hoogte, stel 2,70 meter dan is het risico dat de lading eraf valt groter dan wanneer de pallet op 1 meter staat! De functie van achterwaartse snelheidsbeperking corrigeert dan zelf de snelheid van de achterwaartse neiging. Het maakt daarbij niet uit of je als bestuurder vol de hendel naar achteren trekt of niet.

Hoe bespaart het kosten?
Uit bovenstaande blijkt al, dat er eigenlijk géén onverwachte schokken van de waardevolle last kunnen ontstaan. De last blijft daardoor stabieler en het risico van afvallende producten neemt aanzienlijk af. Gevolg: minder schade aan producten én dus minder ‘indirecte’ kosten. Denk hierbij aan het opruimen (tijd van de medewerker) en herpakken (verpakkingsmaterialen en tijd van de medewerker). Bovendien bestaat de mogelijkheid dat je als bedrijf minder verzekeringspremie hoeft te betalen als je minder schade hebt.

Uiteindelijk geldt ook hier dat het een positief effect heeft op de chauffeur. Doordat de lading subtiel wordt gemanoeuvreerd, zal dit minder schokken/trillingen tot gevolg hebben. De chauffeur ervaart minder vermoeidheid en voelt zich zekerder als het gaat om het veilig rijden met zijn truck. Dit laatste draagt dan weer indirect bij aan de productiviteit in het magazijn.