SAS uitgelicht, de actieve stuursynchronisatie

Toyota’s SAS systeem beschikt dus over actieve stuursynchronisatie.  Persoonlijk vind ik dit de moeilijkste om op papier uit te leggen, immers dit is een element dat altijd probleemloos zijn werk doet en waar je het minste van merkt. Kortom het is zo handig dat je het pas beseft dat je het mist als je het niet meer op je heftruck zou hebben zitten.  Mede dankzij een live presentatie die ik in 2009 mocht uitvoeren op de Logistica met SAS en Toyota specialist van het eerste uur Jos de Wildt probeer ik het te beschrijven. Mocht je dit niet willen lezen, bezoek dan http://sas.toyota-forklifts.nl immers bewegend beeld zegt soms meer dan duizend woorden!

Ik ga er voor nu even vanuit dat je auto rijdt? Stel je dan eens de vraag: “Bij wie staat het stuur van zijn auto recht?” Waarom recht zul je jezelf afrvagen? Afgezien van het feit dat het erg irritant is om zo scheef tegen een stuur aan te moeten kijken, zit en stuurt het ook nog eens voor geen meter ook.  Voor de mensen die niet veel auto of heftruck rijden een ander voorbeeld om uit te leggen hoe het werkt. Stel je doet veel werk met een PC. Hoe vervelend zou het zijn als de muis van je PC telkens op een ander plek ligt, en je die dan vanaf die plek ook nog moet bedienen? Zou mateloos veel tijd, frustatie en verkeerde cliks veroozaken toch?

Tenslotte de laatste vraag. “Waarom zou de stuurknop van het stuur op een heftruck dat wel mogen doen dan. Toch gebeurt dit nog steeds. Hadden we vroeger stuurbekrachtiging als ondersteuning van het sturen, tegenwoordig maken de meeste merken (en dus ook Toyota) gebruik van een volledig hydraulisch systeem. Bij dit systeem treden er inwendige verliezen op, die ervoor zorgen dat het stuur telkens anders staat, terwijl je toch rechtuit rijdt. Toyota heeft om dit te compenseren een actieve stuursynchronisatie ontwikkeld, en dit systeem – hoe kan het ook anders – synchroniseert de achterwielen met het stuur, of andersom.  Het komt er in ieder geval op neer dat wat je ook doet, hoe je ook stuurt, het stuur staat altijd recht met de stuurknop op 8 uur indien je rechtuit rijdt. Naast het feit dat je dus tegen een recht stuur aan zit te kijken staat de knop – nog belangrijker – altijd in de juiste positie waardoor je steeds optimaal op de truck zit. Een betere trefzekere besturing kun je jezelf niet wensen.

Hoe bespaart het kosten?
Bovenstaand een aantal vragen om tot de uitleg te komen. Maar bedenk je nu ook eens dat je deze uiterst simpele functie niet had? Dan zou je dus voortdurend bezig zijn met je truckpositie goed te krijgen, wat véél stuurbewegingen zou vragen. Niet alleen onhandig voor jouw, maar mogelijk ook met kosten aan de truck. Immers we hebben geleerd niet in stilstand de wielen te bewegen, dit i.v.m. slijtage aan het stuursysteem. Anderzijds en veel meer voor de hand liggend stel dat je denkt het stuur recht te hebben staan, maar deze is niet uitgelijnd met je truck en de achterwielen. Dan kan de truck maar zo i.p.v. naar voren kort naar rechts of links bewegen, de pallet of het product verkeerd aan tikken, met alle denkbare gevolgen van dien. Denk aan onveilige situaties, maar vooral verlies van tijd en dus minder productiviteit…..

Kortom met SAS en actieve stuursynchronisatie beschikt de heftruckbestuurder altijd over een uiterst vernuftige functie om zelf makkelijker zijn werk te doen slim te helpen kosten te besparen. Bekijk ophttp://sas.toyota-forklifts.nl deze functie in werking.

Bekijk ook eens onze SAS minisite. Hier ervaar je alle ins & outs van het Toyota SAS systeem.