SAS uitgelicht, de achterasstabilisator

Zoals je weet steunt het gewicht van een vierwiel vorkheftruck op drie punten; namelijk op de twee voorwielen en op het midden van de achteras. Wanneer je lijnen zou trekken tussen de drie steunpunten, krijg je een driehoek zoals op het bovenstaande plaatje.  Dit noemen we ook wel het stabiliteitsoppervlak. Wanneer je met de vorkheftruck een bocht neemt, wordt deze driehoek van drukpunten instabiel. De lading van de heftruck kan verschuiven en in het ergste geval kan de heftruck kantelen!
Om deze instabiliteit an je vorkheftruck te verminderen, zijn vrijwel alle Toyota vierwiel vorkheftrucks die zijn uitgerust met SAS, voorzien van een achterasstabilisator. Deze stabilisator is geplaatst op de achteras en zorgt ervoor dat de truck minder snel zal kantelen. Zoals je op bovenstaand plaatje kan zien, wordt de driehoek een vierkant. Het stabiliteitsvlak wordt vergroot, waarmee duidelijk aangetoond wordt dat de vorkheftruck stabieler is. Kortom JIJ kunt vertrouwen op je truck! 

Bijkomstigheid!

De kans dat jij en je heftruck en kostbare lading omkieperen is dus veel kleiner. Ga maar na hoe hoog de kostenpost oploopt voor jouw werkgever wanneer de truck beschadigd is, JIJ (tijdelijk) niet meer inzetbaar bent en de lading weggegooid kan worden? Dat zijn serieuze kosten! Om nog maar te zwijgen van alle bijkomende juridische en gezondsheidskwesties! Wel moet gezegd worden dat een vorkheftruck met SAS het gevaar van omslaan nooit helemaal zal wegnemen. Een grote verantwoordelijkheid ligt bij JOUW. Maar door SAS voel je je wel zekerder. Immers als je je zekerder voelt, ben je geconcentreerder en ben je dus ook vlotter aan het werk. Vergelijk het maar met ESP of ABS op auto’s. Handige hulpmiddelen, die je normaliter bij normaal gedrag niet nodig zult hebben. Maar mocht het per ongeluk fout gaan, dan maken ze vaak wel het verschil!