Vrieshuisuitvoering: wat is er nu anders aan de truck?

Al blijft de winter in Nederland dit seizoen uit, in de koel- en vrieshuizen van Nederland is het altijd winter! Extreme omstandigheden tot soms wel 35 graden onder nul. Dan heb je niet alleen speciale kleding nodig om goed en veilig te werken, maar ook speciaal materieel. Maar wat is er nu zo anders aan een vries-koelhuis uitvoering van een heftruck/ reachtruck en magazijntruck? Onze specialist Pieter Bouman heeft het antwoord!
 
“Alle BT trucks zijn incidenteel goed te gebruiken in ruimtes tot -25C. Incidenteel wil zeggen niet langer dan 30 minuten in de  vriesruimte en daarna de truck weer langer dan 30 minuten in een ruimte boven het vriespunt laten staan of rijden. Eigenlijk dus alleen om snel wat te pakken of weg te zetten.” 
 
“Wanneer je een truck langer dan 30 minuten nodig hebt in een koude ruimte óf de ruimte is kouder dan -25C, dan heeft de truck speciale cold store aanpassingen nodig. Er is een aardig lijstje met aanpassingen om de truck cold store klaar te maken. Zo is dunnere hydraulische olie nodig die bij lage temperaturen goed blijft lopen. De olie die in standaard trucks gebruikt wordt, wordt stroperig en dik in koude temperaturen wat als gevolg heeft dat de mast langzamer en schokkerig kan gaan bewegen. Bij reachtrucks worden ook diverse lasnaden in het chassis gecheckt. Alles aan de truck wordt meer belast in een cold store omgeving. Daarom is het belangrijk dat je zeker weet dat alles goed werkt en goed vast zit.” 
 
“Alle schakelaars en elektrische elementen worden aangepast om kou en vocht tegen te houden. Ook alle blootgestelde assen worden in RVS uitgevoerd om te voorkomen dat ze gaan roesten door de vochtige omgeving. Een aantal delen van de truck wordt met Tectyl bekleed. Dit wordt ook gebruikt om de onderkant van auto’s te beschermen. Zelfs speciale Core-tex filters worden om de controle boxen aangebracht om elektrische kaarten te beschermen. Je kent Core-tex misschien wel. Het wordt ook gebruikt in (sport)textiel om ervoor te zorgen dat je kleding ademt.”
 
“Op cold store trucks wordt altijd wat frequenter service geleverd. De trucks worden minder snel smerig dan standaard trucks maar moeten wel goed gesmeerd blijven en de olie moet goed op peil gehouden worden. Cold store oplossingen zijn erg duur. Niet alleen vanwege het aangepaste materiaal dat gebruikt wordt. Maar ook vanwege de koelingskosten. De ruimtes zijn over het algemeen klein. Reachtrucks zie je dan ook het meest in cold store magazijnen. Er zijn eigenlijk twee uitvoeringen: een met een open cabine en een met een dichte cabine. Als je veel op en af moet stappen is een open cabine makkelijker. Enige nadeel is dat je door de warme en dikke kleding die je moet dragen, minder bewegingsvrijheid hebt en het natuurlijk minder comfortabel is vanwege de kou. Een truck met een dichte cabine wordt vaak toegepast als het echt te koud is en om extra comfort te bieden aan de chauffeur.”