De zin en onzin van 360° sturen!

360° sturen, iedereen heeft er wel een mening over. De een is laaiend enthousiast, de ander vindt het helemaal niks! Wij nemen het 360° sturen voor je onder de loep en vertellen je de voor- en nadelen.
 
De meeste moderne reachtrucks beschikken tegenwoordig over de optie om 360° te sturen. Bij de BT Reflex is het standaard, je hebt geen keuze! . Dit doen we zo om het jou makkelijk te maken.
 
Hoe werkt het?
Normaal gesproken kom je aanrijden om een pallet te pakken. De eerste handeling die je dan verricht is het veranderen van je rijrichting. Dan pak je de pallet op, waarna je de rijrichting weer veranderd. Klinkt als veel handelingen…en daar zit nou net de handigheid van 360° sturen. Met het 360° sturen hoef je alleen maar door te draaien en je gaat automatisch de andere rijrichting op. Je hebt dus twee handelingen minder! Je stuurt niet echt 360° maar je draait het stuur door om de rijrichting te veranderen, zonder extra handeling door een schakel om te zetten. Je maakt drie kwart van een volledige draai. 
 
En logisch voordeel van minder handelingen tijdens het rijden is dat de productiviteit omhoog gaat, doordat je de handeling in 1x goed doet. Als reachtruckchauffeur moet je het alleen wel doorhebben hoe het draaien werkt. Oefening is dus wel nodig. Stap je voor het eerst op een truck met 360° besturing dan kan het lijken alsof je in een botsauto rijdt!
 
360° sturen laat de truck geleidelijke en vloeiender bewegen. De truck schokt minder omdat je niet eerst stil hoeft te staan om de rijrichting te veranderen. Hierdoor krijg je ook minder snel slijtage aan de truck omdat het omschakelen van richting niet meer nodig is. Daarnaast is de kans kleiner dat je last van de vorken valt omdat je in een soepele beweging rijdt. 
 
De voor- en nadelen nog kort op een rijtje:
 
Voordelen:
Productiever
Minder slijtage aan truck
Last valt minder snel van vorken
 
Nadeel:
Je moet er even aan wennen! 
 
Bekijk de video hoe 360° sturen werkt!
Kun jij deze manoeuvre beter, sneller, soepeler? Laat het ons zien en weten, we zijn benieuwd!