Enquête

Welk aandrijving heeft jouw truck?

Veilig door de bocht – voorkom heftruck ongelukken

Kantelgevaar bij vorkheftrucks is en blijft een heet hangijzer. Logisch, want een kantelende truck is letterlijk levensbedreigend. Niet voor niets doen fabrikanten er alles aan om het risico te elimineren. Uiteindelijk heb jij als chauffeur de doorslaggevende rol.

Nog steeds verongelukken er heftruckchauffeurs doordat ze bekneld raken onder een gekantelde truck. Bij een zijwaarts kantelende truck kunnen de gevolgen fataal zijn. Zeker als je als chauffeur geen gordel draagt. Maar de truck kan ook voorover kantelen. Bijvoorbeeld als er een te zware last op de vork wordt genomen, als de last te hoog wordt geheven, bij plotseling, krachtig remmen en bij snel voorover neigen. Om de risico’s te vermijden hebben truckfabrikanten de afgelopen jaren verschillende systemen ontwikkeld, die het kantelen van de truck moeten voorkomen. Toyota was de eerste, toen het – inmiddels ruim twintig jaar geleden – het System of Active Stability (SAS) introduceerde.

Intelligente heftruck biedt hulp

SAS is een samenspel van elektronica en hydrauliek. Het systeem maakt de heftruck slimmer. Verschillende sensoren, ingebouwd in de truck, meten voortdurend de neighoek, de hefhoogte, het gewicht van de last, de rijsnelheid, de stuurwieluitslag, de stand van het stuurwiel en de centrifugaalkracht die op de truck wordt uitgeoefend bij het nemen van bochten. De gemeten waarden worden doorgegeven aan een ingebouwde computer. Als één, of een combinatie, van de genoemde factoren de veiligheidsgrenzen heeft bereikt, grijpt het systeem in. Bijvoorbeeld door de oliestroom in een speciale op de achteras gemonteerde hydrauliekcilinder te blokkeren. Eenvoudig gezegd wordt dan het totale zwaartepunt van de truck weer binnen de veilige marges gebracht.

De heftruckchauffeur is en blijft doorslaggevend

Maar hoe slim een truck ook is; technische snufjes als SAS blijven natuurlijk hulpmiddelen. Ze voorkomen niet dat een chauffeur fouten maakt. Het belangrijkste is en blijft dan ook dat jij, als chauffeur, weet wat je doet en te allen tijde de heftruck beheerst. Door continu bewust te blijven van wat je doet, ook als de tijdsdruk groot is, kun je een hoop ellende voorkomen. Een goede chauffeur maakt geen onverwachte slingerbewegingen, rijdt niet onbesuisd door een bocht en vermijdt putjes en kuilen. Verder past hij zijn rijsnelheid aan het gewicht van de last aan en rijdt hij nooit met hooggeheven last.

Reactie toevoegen