Voorzetapparatuur vraagt aandacht
Bedrijven willen steeds meer rendement halen uit de dagelijkse operatie. Voorzetapparatuur opent dan nieuwe deuren. Uitgerust met het juiste voorzetstuk is de heftruck immers tot meer in staat dan alleen het transporteren en heffen van pallets. Maar let op: de inzet van voorzetapparatuur vraagt ook om extra aandacht, zeker als het aankomt op het restdraagvermogen van de truck.
Voorzetapparatuur is er al bijna net zolang als de heftruck bestaat. Zo gek is dat niet, als je beseft dat niet elke last op een pallet staat of met de vork kan worden opgenomen en verplaatst. Elke last is anders. Maar voor vrijwel elke last is er gelukkig een hulpmiddel dat aan de truck kan worden gekoppeld.
De diversiteit is echt gigantisch. Naast ‘allrounders’ als sideshift en vorkversteller zijn er talloze klemmen, voor het veilig transporteren van (papier)rollen, vaten, balen en witgoed. Ook voor het gelijktijdig handlen van meerdere pallets, bijvoorbeeld in de drankenindustrie, of voor branche specifieke inzet zijn er hulpmiddelen, zoals de tapijtdoorn.
Restdraagvermogen
Wat de inzet ook is, en welke voorzetapparatuur er ook wordt gebruikt; er is één aandachtspunt dat nooit uit het oog mag worden verloren: het restdraagvermogen van de truck. Doordat het lastzwaartepunt bij gebruik van voorzetapparatuur aanzienlijk naar voren verschuift, neemt het nominale draagvermogen van de truck namelijk af. In de praktijk betekent dit dat een 2-tons truck voorzien van voorzetapparatuur (dat kan dus ook sideshift of vorkversteller zijn) een last van 2 ton dus niet meer veilig transporteert. Laat staan heffen.
De laatste jaren is er weliswaar een trend dat voorzetapparatuur steeds lichter wordt. Dankzij die lichtere, maar minstens even sterke constructie, blijft er uiteraard meer restdraagvermogen over. Maar ook bij lichtere aanbouw neemt het restdraagvermogen onder de streep nog steeds af.
Gemak én veiligheid
De voorzetapparatuur wordt dan ook altijd geleverd met een nieuw typeplaatje, afgestemd op de aangepaste truck. Op dat typeplaatje staat het nieuwe, lagere draagvermogen vermeld. Zorg dat je dit als chauffeur weet wat je truck werkelijk kan heffen. En meldt het aan een leidinggevende, als dit typeplaatje ontbreekt.
Want bij voorzetapparatuur draait het niet alléén om gemak. Ook hier mag de veiligheid nooit uit het oog verloren raken.