NKIT 2014

Beste nieuwkomer NKIT2014

Steeds meer bedrijven zetten veilig werken hoog op de agenda. Een goede zaak, vindt de Forklift Driversclub. Door te investeren in hulpmiddelen en door duidelijke afspraken en regels te maken, neemt de veiligheid op de werkvloer toe. Maar de grootste winst zit nog altijd tussen de oren van de mensen die het werk uitvoeren. “Een vakman werkt van nature veilig”, verwoordt Martin Stoel de visie.

Veiligheid is vakmanschap

Met een knappe tiende plek werd Martin Stoel de beste nieuwkomer tijdens het afgelopen Nederlands Kampioenschap Intern Transport, kortweg NKIT. Stoel is al ongeveer 31 jaar heftruckchauffeur. De laatste 24 jaar bij Koninklijke van de Most in Heerde, de grootste producent van enveloppen in Nederland.

“Ik kende het NKIT al wel en heb het altijd een uitstekend initiatief gevonden. Het is een mooie gelegenheid om je te meten aan andere vakmensen. Maar het was er nog nooit van gekomen om zelf mee te doen. Tot afgelopen keer dan”, vertelt hij.

Stoel deed dit jaar voor het eerst mee. “Om eens te kijken wat ik in al die jaren heb geleerd. Hoe zorgvuldig en secuur ik nou echt kan omgaan met een heftruck en zijn lading.” Afgaande op de Top 10 notering die hij behaalde, zit het wel snor met dat vakmanschap.

Kennis en kunde

“Vakmanschap is in mijn ogen heel belangrijk. Elke dag weer werk je toch met verschillende ladingen, die je keer op keer op een correcte en veilige manier moet verplaatsen. De juiste kennis is dan onmisbaar”, vervolgt Stoel.

Natuurlijk draait het bij goed vakmanschap niet alleen om kennis, maar zeker ook om kunde. Een goede vakman moet volgens Stoel aan een aantal zaken voldoen: “Hij of zij moet sowieso een goede, erkende opleiding hebben gehad en beschikken over de juiste kennis van de heftruck. In alle opzichten. Daarnaast – en dat is misschien nog wel belangrijker – moet hij of zij kalm blijven. Onder alle omstandigheden. Stress komt niet voor in het woordenboek van een goede heftruckchauffeur. Een vakman weet hoe hij met de last om moet gaan en verliest zijn werkomgeving nooit uit het oog. Alleen als je weet waarmee je bezig bent, kun je veilig blijven werken.”

Geen excuus

Toch gaat het in de praktijk nog wel eens mis. Stoel ziet de enorme tijdsdruk, die er in veel (logistieke) bedrijven is, als de belangrijkste boosdoener. “In een korte tijd moet er vaak veel werk worden verzet. Sommige chauffeurs worden dan nonchalant en gaan bellen, eten of schrijven terwijl ze rijden. Dat is vragen om ellende.

Natuurlijk weet een onervaren chauffeur zonder kennis of certificaat minder dan een ervaren rot. Maar dat mag geen excuus zijn. Je moet gewoon je koppie erbij houden.”