SAS uitgelicht

 

Korte (her)introductie

Alweer ruim 11 jaar geleden werd SAS voor het eerst geïntroduceerd op de 7 serie. Tegenwoordig zijn vrijwel alle nieuwe Toyota vorkheftrucks standaard voorzien van SAS. SAS bestaat uit 10 sensoren, 3 actuatoren en een regeleenheid. Zo controleert het systeem constant de manoeuvres van de vorkheftruck en neemt automatisch corrigerende maatregelen wanneer het situaties detecteert die tot instabiliteit van de heftruck of lading kunnen leiden.

Veiligheid is kostenbesparing

In de automotivewereld zijn ‘actieve’ veiligheidssystemen al gemeengoed. We kennen inmiddels allemaal de termen ABS, ESP en traction control wel. Toch zijn dergelijke veiligheidssystemen op heftrucks niet vanzelfsprekend. Sterker nog, Toyota is de enige leverancier in de markt die een actief veiligheidssysteem aanbiedt met 500.000 verkochte SAS-trucks sinds de introductie.

De eerste 2 jaar dat SAS op de markt was, was er een ARBO regeling waarbij je in aanmerking kwam voor subsidie bij aankoop van een met SAS uitgeruste truck. Een goede start dus. En sinds veiligheid steeds belangrijker wordt, is SAS belangrijker dan ooit. 10 Jaar lang is veiligheid de hoofdinsteek geweest van SAS. Maar sinds vorig jaar is dat anders. We laten zien dat een veilige truck een hoop kosten bespaart. Onder het motto ‘Only Toyota trucks know how to drive down costs’.

De komende weken gaan we dieper in op de 6 functies van SAS. Wat is het? Hoe werkt het? En vooral, hoe bespaart het systeem geld? Mocht je in de tussentijd meer willen lezen over SAS? Ga dan naar de SAS pagina. Hier vind je praktijkverhalen, video’s en downloads. Veel plezier!