Servicemonteur: een schone vloer helpt

Dagelijks zijn honderden servicemonteurs van verschillende leveranciers op pad om een vlekkeloze inzet van hef- en magazijntrucks te waarborgen. Hun ervaringen zijn absoluut nuttig bij het voorkomen van storingen en stilstand. Kees van Santen is zo’n servicemonteur.
 
“Ik zit inmiddels al ruim 30 jaar in het vak”, laat de 51-jarige servicemonteur van Toyota Material Handling Nederland de Forklift Driversclub weten. In de jaren tachtig begon Kees bij BT Benelux. Na een korte break bij een transportbedrijf besloot hij daar terug te keren en zich volledig te richten op het onderhouden van intern transportmaterieel, waarbij de nadruk vooral ligt op de magazijntrucks.
 
Uiteenlopende storingen
Kees is actief in de regio Oost. “Dat houdt in dat ik aan het klussen ben van ruwweg Barneveld tot Arnhem, met Ede, Veenendaal en alles wat daar nog meer tussen ligt erbij”, vervolgt hij.
 
[[{“type”:”media”,”view_mode”:”media_large”,”fid”:”887″,”attributes”:{“alt”:””,”class”:”media-image”,”height”:”318″,”style”:”width: 250px; height: 318px; float: right; margin-left: 5px; margin-right: 5px;”,”typeof”:”foaf:Image”,”width”:”250″}}]]Hoeveel trucks hij wekelijks onderhanden heeft, vindt hij lastig te zeggen. “Dat hangt natuurlijk ook af van de grote van een vloot bij de klant en van het soort storingen. Maar ik schat dat ik gemiddeld per week toch wel zo’n 10 preventieve servicebeurten heb. De rest van de tijd wordt gevuld met het verhelpen van storingen.”
 
Door de jaren heen heeft de servicemonteur in ieder geval gesleuteld aan duizenden trucks en de meest uiteenlopende storingen verholpen. Van olielekkage tot defecte wieltjes of lagers, en draadbreukjes. “Vaak het gevolg van aanrijdschade, of bijvoorbeeld rondslingerend pallethout of wikkelfolie”, stelt Kees.
 
Advies van de monteur
“Een schone, vlakke vloer helpt absoluut om storingen te voorkomen”, adviseert hij. “En dat geldt ook voor het rijgedrag. Als je als chauffeur verantwoord met je truck omgaat, voorkom je schade en stilstand. Het klinkt misschien logisch, maar tóch gaat het in de praktijk nog wel eens fout”, weet de servicemonteur.
 
Daarnaast is het raadzaam om ook regelmatig zelf wat klein onderhoud uit te voeren, zoals het stofvrij maken van truck én batterij. “En onderschat niet het belang van correct laden van de batterij. Te diep ontladen of regelmatig tussenladen van de batterij kan funest zijn”, besluit Kees.