Enquête

Welk aandrijving heeft jouw truck?

Testverslag van de nieuwe elektrische pallettruck BT Levio LWE 130

Toyota Material Handling brengt met de BT Levio LWE 130 elektrische pallettruck een krachtige opvolger voorhet gelijknamige model dat ook bekend stond als de BT Minimover. De compacte elektrische pallettruck heeft AC-techniek gekregen en regelbare elektronica. Om de door Toyota beloofde extra productiviteit en zuinigheid te checken, onderwierpen we hem aan onze kritische test.

In onze testopzet vergelijken we de nieuwkomer met zijn voorganger die even weinig bedrijfsuren op de teller heeft. De LWE 130 is ontwikkeld als compactere en lichtere variant op de bestaande industriële elektrische pallettrucks zoals de BT LWE 140. Door de onderhoudsvrije batterij met ingebouwde lader, de compacte maatvoering en zorgeloze karakter bieden ze voor een grote groep gebruikers een serieus alternatief voor de handpallettruck.

 

Verschillen en overeenkomsten

Bij het nieuwe model van de LWE 130 heeft Toyota Material Handling de gelijkstroomtechniek vervangen door AC-wisselstroomtechniek. Tevens is de dissel voorzien van een PIN-contactslot, waardoor het sleutelcontact is komen te vervallen. Via het PIN-toetsenbord zijn verschillende instellingen te kiezen. In het geval van onze testtruck betreft dit drie varianten. P1 is standaard, P2 extra zorgvuldig en P3 juist extra krachtig. Het voorgaande LWE 130 model kent één, gefixeerde instelling. Naast de nieuwe dissel en AC-techniek, kent de nieuwe LWE 130 ook een iets gewijzigde kap met opbergvakjes. Voor de rest is hij vrijwel identiek aan zijn voorganger.

 

Inzet op en rond het laaddock

Alle trucks zijn voor de vergelijking op het laaddock ingezet om twee lasten (500 en 1.000 kg) in een vrachtwagen te plaatsen en er weer uit te halen. De laadvloer van de vrachtwagen ligt duidelijk hoger dan het vloerniveau in het magazijn. Via de dockleveler overbruggen we het hoogteverschil. De LWE 130 met AC-motor is merkbaar krachtiger en beter in staat om de lasten veilig in en uit de wagen te halen. De roll-back op de helling is minimaal en de truck stopt vrijwel direct als we de vlinderschakelaar loslaten. Het opnieuw starten is, zowel omhoog als omlaag, zeer beheerst. De oude LWE 130 met DC-motor toont minder beheersing en kent enige mate van roll-back (ca. 10 – 15 cm). De truck ‘bokt’ iets bij het remmen.

 

LWE 130 of LWE 140?

Toyota Material Handling heeft, naast de LWE 130, tevens de grotere serie LWE140 in het leveringsprogramma. De vraag blijft natuurlijk wanneer zet je de ene en wanneer de andere in? De compacte LWE130 is uitermate geschikt voor de inzet in de vrachtwagen. Voordelen van de LWE 140 zijn vooral de grotere batterijcapaciteit en de constructie die duidelijk gericht is op een ruwere en industriële inzet met een hogere intensiteit. Met of zonder last, de LWE 140 toont steeds zeer constante waarden. Bovendien zijn er ook zwaardere capaciteiten leverbaar, want derange loopt tot 2.500 kg. Maar kijken we puur naar de prestaties, dan scoort de compactere LWE 130 verrassende resultaten met zowel een hogere productiviteit als een lager energieverbruik. De LWE 130 dankt dit vooral aan de grotere wendbaarheid en het lagere eigen gewicht.

Conclusie: In het algemeen staat de LWE 130 er prima voor. Hij is compact, licht, makkelijk in de omgang en zorgeloos te gebruiken, vooral als de inzet niet heel intensief is. Vergeleken met zijn voorganger is hij sterker, beter te doseren en aanzienlijk zuiniger in gebruik. De batterij is onderhoudsvrij en de ingebouwde lader neemt met elk 230V stopcontact genoegen. Ook opladen in de vrachtwagen is goed mogelijk. Dit alles maakt de LWE 130 een serieus en economisch alternatief voor de conventionele elektro pallettruck en beslist een ergonomische verbetering voor de handpallettruck.

Reactie toevoegen