Brandstofceltrucks: waterstof de toekomst?

Sinds maart 2015 is het Franse bedrijf FM Logistic gestart met een testvloot van reachtrucks en elektrische pallettrucks. De trucks zijn voorzien van brandstofcellen waarmee waterstof wordt omgezet in elektriciteit. Op de site van FM Logistic rijdt een gemengde vloot van elektrisch aangedreven trucks, gecombineerd met de 10 nieuwe magazijntrucks die op waterstof rijden.

De testlocatie in Neuville, die meer dan 85.000 m² omvat, kent meerploegendiensten. Met de inzet van de brandstofceltrucks is het wisselen van batterijen aan het einde van een shift overbodig. Het laden van de brandstofceltrucks met waterstof kost slechts enkele minuten – vergelijkbaar met het tanken van een auto. Een volle brandstofcel is probleemloos geschikt voor 8 uur inzet.

Samenwerking 
In samenwerking met Hypulsion biedt Toyota Material Handling meerdere magazijn- en heftrucks aan die op waterstof rijden. Hypulsion levert de brandstofcellen en tankstations en Toyota Material Handling heeft een aanbod van magazijn- en vorkheftruck die op waterstof rijden. Momenteel gaat het om de volgende modellen:

  • Traigo 48 elektrische heftruck
  • Traigo 80 elektrische heftruck
  • Reflex R/E-serie reachtruck
  • Levio P-serie elektrische pallettruck
  • Optio L-serie orderverzameltruck